Emocje i ich znaczenie

 

Emocje towarzyszą nam w każdej chwili stanowiąc dla nas źródło informacji o świecie, o tym, co dla nas jest ważne, motywując nas do działania, wspierając w podejmowaniu decyzji, pozwalając doświadczyć relacji z innymi. Negatywne są dla nas sygnałem, że coś w naszym życiu lub wokół nas jest nie tak. Emocje pojawiają się z jakiejś przyczyny, a ich jakość i intensywność powinny być odpowiednie do okoliczności. Zbyt silne pojawiają się często np.  w sytuacji konfliktu. Umiejętność rozpoznawania ich u siebie i u innych wchodzi w skład inteligencji emocjonalnej, ułatwiając i podnosząc jakość naszego życia osobistego oraz zawodowego. Większa świadomość w tym zakresie zwiększa prawidłową reakcję radzenia sobie z emocjami. Wzmacnia zachowania asertywne i umiejętność stawiania granic. Badania psychologiczne wykazały, że pracownicy, którzy posiadają zdolność rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych oraz u innych ludzi wykazują większy poziom zachowań kooperacyjnych i prospołecznych. Umiejętność ta chroni ich także przed stresem i wypaleniem zawodowym. Emocjami można kierować i można się tego nauczyć tak, by wspierały. Każda emocja może posłużyć czemuś dobremu, np. smutek jest impulsem do refleksji, okazją do zatrzymania się i zadbania o siebie, ułatwia radzenie sobie ze stratą. Trzeba umieć z nich korzystać, nie tłumić, wypierać, udawać, że nie są ważne, ponieważ prędzej czy później dadzą nam o sobie znać mogąc wyrządzić krzywdę. Emocje trzeba „przepracować”, by cieszyć się w pełni życiem.

A TY jak sobie radzisz z emocjami?

 

Autor: Renata Kostecka psycholog, coach

Zapraszam także na jednodniowe szkolenie dotyczące inteligencji emocjonalnej. Więcej informacji na stronie:

www.psycholog-kostecka.pl

Tel. 601 170 162